2020-03-06

Ensilagesträckfilm av återvunnen plast

Trioplast har utvecklat en ensilagesträckfilm tillverkad av återvunnen plast (PCR, post consumer recycled). Detta är ett stort steg framåt för den cirkulära ekonomin inom jordbruket. Och den nya produkten har samma egenskaper som konventionell ensilagesträckfilm

På Trioplast har återvinning och minskad miljöpåverkan varit en naturlig del av verksamheten under lång tid. Målet är alltid att vara marknadsledande när det gäller hållbara plastprodukter, det är dock viktigt att produktens kvalitet aldrig äventyras. Den nya ensilagesträckfilmen är ännu ett exempel på hur både hållbarhet och funktionalitet kan kombineras.

Minskat koldioxidavtryck
Den patentsökta produkten för balensilering ger nya möjligheter. Användningen av återvunnet material, så kallat PCR-material (post consumer material), innebär mindre behov av jungfrubaserat råmaterial, vilket betyder en minskning av koldioxidavtrycket med mer än 22% jämfört med konventionell ensilagesträckfilm.

Inga begränsningar i framtiden
Anders Larsson, produktchef för ensilagesträckfilm på Trioplast, är mycket optimistisk inför framtiden.
- Detta är bara början. Vi har stora möjligheter framför oss när det gäller att använda återvunnen plast för den cirkulära ekonomin. Det finns fortfarande många utmaningar med återvunnet material, men vi tror att detta första steg bevisar möjligheten att uppnå en cirkulär ekonomi inom jordbruks-sträckfilm i framtiden.

En av Europas största tillverkare av polyetenfilm
Trioplast Industrier AB är en av Europas största tillverkare av polyetenfilm. Företaget har varit banbrytande inom området hållbar plast sedan 1990-talet. Många års forskning och stora investeringar har resulterat i en betydande produktportfölj. De olika lösningarna för hållbara plastprodukter inkluderar återvinning, förnybara råmaterial och minskad materialanvändning. Trioplast designar för framtiden.

För mer information, kontakta din lokala säljrepresentant eller:
Göran Ericson, Business Director Agri
E-mail: goran.ericson@trioplast.com